„Viață fără violență în școli”, tematica unui workshop preventiv-educativ derulat la Școala Gimnazială „Iosif Moldovan” din Arad

By | 26/02/2019

Școala Gimnazială „Iosif Moldovan” din Arad a organizat marți, 26.02.2019, un workshop de informare și prevenție pe linia prevenirii delicvenței juvenile, a violenței verbale, precum și a fenomenului de tip bullying în școli. Evenimentul educativ, la solicitarea conducerii Școlii Gimnaziale (d-na director Prof. Gianina Stan, d-na director adjunct Ciorba Mihaela și d-na Consilier școlar Hettmann Andreia Cristina), prin implicarea Biroului Ordinii Publice (Agent Șef adjunct  Groza Marius) a fost organizat în cadrul activităților Comisiei Județene de Monitorizare a Activității Preventive și a Programului de Prevenire a Delicvenței Juvenile și a Victimizării Minorilor. Workshop-ul educativ, adresat unui anumit grup țintă, a fost coordonat de domnul subinspector Aradan Constantin Marius și domnul agent șef Tocan Ciprian (din cadrul IPJ Arad, Compartimentul de Analiză și Prevenirea Criminalității), la care au participat reprezentanții Arhiepiscopiei Aradului (arhim. Conf. Univ. Teofan Mada, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Timotei, Arhiepiscopul Aradului), Asociației Pro Prietenia (sociologul și criminologul italian Luca Vincenti) și ai Partidei Rromilor „Pro Europa” (dl. Gheorghe Covaci, Președintele Asociației). De asemenea, la eveniment a participat și d-na Claudia Untaru (ziaristă la Jurnalul de Arad).

Copii selectați pentru a participa la acest atelier țintă au arătat un viu și real interes față de subiectele discutate, adresând întrebări. Pe parcursul întâlnirii s-a arătat că acel copil care dezvoltă un comportament violent și-l împrumută, și-l are pe parcursul întregii vieții, iar cei care sunt agresați dezvoltă stării psiho-sufletești ca frustrarea, neputință, neîncrederea, elemente ale unui comportament de victimă. Au fost analizate și identificate cauzele violenței, pentru că numai așa se poate acționa asupra ei. S-a constatat că imaginea de sine și cadrul familial sunt principalele cauze. Sau prezentat câteva date sociologice valabile/pertinente la cadrul educativ general de la noi din țară : Un copil din patru este umilit repetat în cercul de colegi. Trei copii din zece sunt adesea excluși din cercul de colegi, iar patru copii din zece sunt „răniți/loviți”, ca urmare a comportamentului violent manifestat. De asemenea, 73 la sută dintre copii au mărturisit că au fost martorii unui fenomen de tip bullying.

Au fost discutate, printre altele, situația în schimbare a comunității rromilor: noi oportunități se deschid în fața lor, în timp ce dobândesc o nouă conștiință. De-a lungul timpului comunitatea rromilor a creat o cultură cu expresii semnificative, cum ar fi muzica și cântul, care au îmbogățit Europa. Multe etnii nu mai sunt nomade, ci caută stabilitate cu noi așteptări în fața vieții. Biserica merge împreună cu comunitățile de rromi și le invită să trăiască conform exigențelor angajante ale Evangheliei încrezându-se în puterea lui Hristos, spre un viitor mai bun. Și Europa, care reduce granițele și consideră bogăție diversitatea popoarelor și culturilor, oferă noi posibilități rromilor. Căutarea de locuințe și locuri de muncă demne și de instruire pentru copii sunt bazele pe care trebuie construită acea integrare din care rromi vor trage real folos, dar și întreaga societate. Este nevoie de o colaborare eficace și loială din partea comunității rromilor, pentru ca familiile lor să se situeze cu demnitate în țesutul civil european! Între rromi sunt numeroși copiii și tinerii care doresc să se instruiască și să trăiască împreună cu alții și asemenea altora. Fiii lor au dreptul la o viață mai bună. Binele lor să fie aspirația cea mai mare a comunității rromilor! Trebuie păstrate demnitatea și valoarea familiilor rromilor pentru ca să fie adevărate școli de umanitate. La rândul lor, instituțiile să se străduiască pentru a le însoți în mod corespunzător pe acest drum.

(Citit de 7 ori)